@soltannasir 

 

    { پیوند اسطوره با دین 304}

 

    { ذوالقرنین قرآن کیست ? 64} 

  

 { نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی در آسمان شب 25}

 

{ انکی و نین خورسگ: اسطوره ای آسمانی 19}

 

ادامه.????

 

این تفسیر فقیر از این آیات نه تنها با تاریخ دوران حضرتش و کیش مردمان بابل باستان همخوانی دارد بلکه مویداتی دیگری نیز در خود قرآن مجید دارد. 

اولین نکته ای که باید توجه داشت که این آیات مرتبط با آیات بعدی و ربوبیت رب النوع اجرام سماوی توسط مردمان عصر حضرت ابراهیم است. 

 

دومین نکته مهم آیات این است که حضرت در آیهٔ 81 سوره انعام می فرماید : ????{ وَحَاجَّهُ قَوْمُهُ قَالَ أَتُحَاجُّونِّي فِي اللَّهِ وَقَدْ هَدَانِ وَلَا أَخَافُ مَا تُشْرِكُونَ بِهِ ????إلَّا أَنْ يَشَاءَ رَبِّي شَيْئًا وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ ﴿۸۰﴾=و قومش با او به ستيزه پرداختند گفت آيا با من در باره خدا محاجه مى ‏كنيد و حال آنكه او مرا راهنمايى كرده است و من از آنچه شريك او مى‏ سازيد بيمى ندارم مگر آنكه پروردگارم چيزى بخواهد علم پروردگارم به هر چيزى احاطه يافته است پس آيا متذكر نمى ‏شويد (۸۰)}

 

از سیاق این آیه اینگونه بر می آید که مشرکین با حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام بحث می نمایند و حضرتش را از خشم خدایان (دروغین) یعنی رب النوع های اجرام سماوی می ترسانند. و حضرتش می فرماید «من از آنچه شریک او می سازید ترسی ندارم.»  _یعنی نمی ترسم که خدایان دروغین شما به من صدمه ای برسانند._ «مگر آنکه پروردگارم چیزی بخواهد و علم پروردگارم به هر چیزی احاطه یافته است. .» یعنی اگرم بتوانند به من صدمه ای برسانند بخواست پروردگارم است. 

اگر در معنای این آیه دقیق شویم و آن را کنار آیات پیشین بگذاریم. در می یابیم که حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام بخوبی پس از دیدن ملکوت آسمانها و زمین از جایگاه رب النوع های صور فلکی و رب النوع های زمینی (سرزمین ها، رودها و دریاها ) آگاه بوده است. به همین دلیل آنان را مالک چیزی حتی نفع و زیان خودشان نمی داند. اما با اینحال توان ضرر رساندن آنان را به خود در صورتی که حق تبارک تعالی دستشان را باز بگذارد منتفی نمی داند. ضمن اینکه این ضرر و آسیب احتمالی را هم تنها به خواست خداوند می داند. یعنی حضرتش برای این موجودات کوچکترین ربوبیتی قائل نمی شود.

آنچه که نظر ما را اینجا تایید می کند این است که مجسمه های سنگی و چوبی و فلزی که بی جان هستند پس توانایی آسیب و ضرر زدن مربوط به رب النوع اصنام است نه خود اصنام.

 

 

اما دلیل دیگر ما آیهٔ 56 سوره مبارکه انبیا است: ????

 

{وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَكُنَّا بِهِ عَالِمِينَ ﴿۵۱﴾

 

و در حقيقت پيش از آن به ابراهيم رشد [فكرى]اش را داديم و ما به [شايستگى] او دانا بوديم (۵۱)

 

إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا هَذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ ﴿۵۲﴾

 

آنگاه كه به پدر خود و قومش گفت اين مجسمه ‏هايى كه شما ملازم آنها شده‏ ايد چيستند (۵۲)

 

قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ ﴿۵۳﴾

 

گفتند پدران خود را پرستندگان آنها يافتيم (۵۳)

 

قَالَ لَقَدْ كُنْتُمْ أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿۵۴﴾

 

گفت قطعا شما و پدرانتان در گمراهى آشكارى بوديد (۵۴)

 

قَالُوا أَجِئْتَنَا بِالْحَقِّ أَمْ أَنْتَ مِنَ اللَّاعِبِينَ﴿۵۵﴾

 

گفتند آيا حق را براى ما آورده‏ اى يا تو از شوخى‏ كنندگانى (۵۵)

 

قَالَ بَلْ رَبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي ????فطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ ﴿۵۶﴾

 

گفت [نه] بلكه پروردگارتان پروردگار آسمانها و زمين است همان كسى كه آنها را پديد آورده است و من بر اين [واقعيت] از گواهانم (۵۶)}

 

در آیه 56 سوره مبارکهٔ انبیا حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام در پاسخ به مشرکین زمان خویش می گوید. که رب شما (پروردگار یکتا)، رب آسمان ها و زمین است. سپس در ادامه می گوید: {الَّذِي فَطَرَهُن= همان کسی که آنها را پدید آورده است} و من جزو گواهان این واقعیت هستم. 

اینجا سوال این است که منظور حضرت از فطرهن، اصنام سنگی است? یا ارباب اصنام که حضرت در مشاهده ملکوت آسمان ها و زمین دیده است. و به مخلوق بودنشان و اینکه مالک نفع و زیان خویش هم نیستند پی برده است ?! گواهی دادن حضرت بر کدام یک از این دو است ?!  

واقعیتی که حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام بدان گواهی می دهد کدام است ? اگر حضرت گواهی می دهد که حق تبارک تعالی به طریق اولی به وجود آورنده بتان سنگی است ?! اینکه بر خود بت پرستان پوشیده نبوده. زیرا آنها خود بتان خویش را از روی تصاویر صور فلکی آسمان شب و رب النوع های خمسه متحیره و شمس و قمر می ساختند. و چنین امر ساده ای نیاز به گواهی دادن حضرتش نداشته است.  

 

ادامه.????

 

@soltannasir

????????⭐️


سلطان نصیر حضرت ,النوع ,ابراهیم ,حضرتش ,پروردگارم ,آیات ,حضرت ابراهیم ,خلیل علیه ,علیه السلام ,ابراهیم خلیل ,تبارک تعالی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

مدرسه شاد پیرو ارز دیجیتال hayealssalat اخذ مشاوره حقوقی حضوری،تلفنی با وکیل در مشهد وبلاگ رسمی میلاد فنت